Czym jest udział w rynku i jakie to ma znaczenie dla Twojej firmy.

Bez względu na to, jak bardzo innowacyjna jest firma, należy się spodziewać, że będzie miała konkurentów, z którymi będzie rywalizować o większy udział w rynku. Udział ten, znany również jako Market Share, reprezentuje — wśród wielu innych cech — część publiczności, którą Twoja firma była w stanie zdobyć, co jest wprost proporcjonalne do przychodów generowanych przez tę część rynku.

Co to jest udział w rynku?

Ideę udziału w rynku możemy rozumieć w różnych aspektach. Niezależnie od zastosowanego parametru, celem jest określenie, za pomocą wartości procentowych, stopnia, w jakim firmy z tej samej dziedziny działalności wyróżniają się na tle innych. Jeśli wyobrazimy sobie potencjalny rynek firmy w danym sektorze jak pizzę, udział w rynku będzie wycinkiem tego społeczeństwa, które konsumuje Twoje produkty i usługi. W tym przypadku jest to penetracja marki, ważna dana do planowania i oceny działań marketingowych firmy.
Udział w rynku możemy również ocenić z punktu widzenia wielkości sprzedaży, a nawet liczby użytkowników, jeśli firma działa w branży zasobów cyfrowych. Innym sposobem patrzenia na udział w rynku jest odzwierciedlenie wielkości działania firmy w stosunku do jej konkurentów, co jest ściśle związane z wartością marki i samej firmy na rynku.

Dlaczego udział w rynku jest tak ważny?

Śledząc, jak ten udział wzrasta lub maleje w czasie, organizacje mają dobry wskaźnik tego, czy ich strategie marketingowe i związane z nimi działania w zakresie planowania strategicznego przynoszą pożądane efekty, czy też nie. O ile rosnący udział w rynku może być dobrym znakiem, o tyle malejący udział w rynku może oznaczać konieczność podjęcia działań mających na celu ograniczenie presji konkurencyjnej.
Analiza firmy pod tym kątem jest jednym ze sposobów zrozumienia, jak sobie radzi, biorąc pod uwagę ekosystem innych firm. Kiedy oceniamy wzrost tylko za pomocą wskaźników wewnętrznych, patrząc na przykład na wzrost zysku netto z kwartału na kwartał, mamy czynnik porównawczy między własnymi wynikami organizacji.
Poprzez regularne obliczanie i badanie udziału w rynku, znajdujemy bodźce do koncentrowania się na celach firmy lub tworzenia nowych, a także mamy dodatkową motywację do poszukiwania nowych możliwości lub identyfikowania słabych stron firmy. Nawet firmy o większym udziale w rynku często korzystają z przewagi konkurencyjnej, takiej jak siła przetargowa wobec dostawców i wiarygodność przy zawieraniu partnerstw.

Jak obliczyć ten wskaźnik?

Przyjrzyjmy się teraz czterem sposobom obliczania udziału w rynku.

1. Grupa docelowa.


Porównując dane dotyczące wewnętrznej bazy klientów z badaniami demograficznymi i statystykami, można uzyskać bardzo dokładne wyobrażenie o udziale firmy w rynku. Załóżmy, że organizacja sprzedaje produkty dedykowane kobietom w wieku 20-34 lata i działa w regionie, w którym mieszka 200 000 kobiet w tej grupie wiekowej. Jeśli firma ma 10 000 zarejestrowanych klientów, możemy podzielić tę liczbę przez liczbę potencjalnych klientów i osiągniemy udział w rynku na poziomie 5% (10 000 / 200 000 = 0,05 = 5%).
Udział w rynku = Klienci pozyskani przez firmę / Potencjalni klienci na obszarze działania firmy.

2. Dochody.


Obliczanie udziału w rynku na podstawie przychodów może wydawać się proste, ponieważ wystarczy podzielić przychody firmy przez całkowite przychody branży w danym okresie.
Udział w rynku = przychody firmy / całkowite przychody najbardziej znaczących firm w branży.
Problem polega na tym, że w zależności od branży, w której działasz, informacje te prawdopodobnie nie będą dostępne. W takim przypadku może być konieczne dokonanie szacunków lub zlecenie badań w celu uzyskania minimalnie dokładnych obliczeń.

3. Wartość rynkowa.


Przy obliczaniu wartości rynkowej stosuje się takie samo rozumowanie jak w przypadku poprzednich kryteriów.
Udział w rynku = wartość rynkowa firmy / całkowita wartość rynkowa najbardziej liczących się firm w sektorze.
Jeśli Twoja firma jest wyceniana na 50 milionów pesos i w Twoim sektorze jest tylko czterech innych liczących się konkurentów, każdy z nich wyceniany na 25 milionów pesos, Twój udział w rynku wyniesie: 50 / (50 + 25 + 25 + 25 + 25 + 25 + 25) = 50 / 150 = 0,33 = 33%.

4. Penetracja marki.


Penetracja marki jest już czynnikiem bardziej subiektywnym, który będzie wymagał narzędzi godnych badań rynkowych. Istnieją sposoby, aby przeprowadzić takie badanie poprzez promowanie ankiet i wywiadów konsumenckich na własną rękę, ale najlepiej byłoby, gdybyś wynajął taką usługę od wyspecjalizowanej firmy. W tym przypadku, obliczanie udziału w rynku jest bardziej skomplikowane.

Jak zwiększyć udział Twojej firmy w rynku?

1. Tworzenie nowych strategii marketingowych.


Istnieją firmy, które oferują produkty wysokiej jakości, ale nie udaje im się nagłośnić tego, co mają do zaoferowania na rynku. Tutaj strategie marketingu cyfrowego mogą być doskonałymi sojusznikami w pozyskiwaniu nowych klientów i zwiększaniu rozpoznawalności marki. Już przy stosunkowo niewielkich inwestycjach początkowych można zaobserwować interesujące zyski. Identyfikując najbardziej odpowiednie kanały, uzyskujemy jeszcze lepsze wyniki.

2. Inwestowanie w innowacje.


Rozwijanie innowacyjnych produktów i usług to kolejny sposób na zdobycie konkurencyjnego udziału dla Twojej firmy. Pamiętaj, że innowacyjność nie jest zarezerwowana wyłącznie dla startupów czy organizacji technologicznych. Dzięki środkom zarządzania innowacjami i utrzymaniu kultury organizacyjnej ukierunkowanej na kreatywne rozwiązywanie problemów poczyniono już znaczne postępy w tym kierunku.

3. Poprawa relacji z klientami.


Zapewnienie dobrej obsługi klienta i obsługi posprzedażnej, która pokazuje, jak bardzo firma ceni swoich klientów, jest jednym ze sposobów promowania lojalności klientów. W wyniku tej lojalności będą oni sprzyjać Twojej marce, a nawet polecać Twoją firmę innym.

Udział w rynku ma wiele aspektów. Znajomość i monitorowanie go to sposób, aby wiedzieć, czy ewolucja biznesu przebiega zgodnie z planem, czy też wymaga korekty, a także realna możliwość poznania pozycji w branży, w której działasz.